Het berichtenverkeer wordt vanaf 1 januari 2021 gewijzigd door de overgang naar softwarerelease iWmo 3.0 en daarmee de invoering van het nieuwe standaardadministratieprotocol (SAP) 3.0.1.

Deze overgang heeft grote gevolgen voor de processen en de bedrijfsvoering bij gemeenten én zorgaanbieders. Daarom is er vanuit het Ketenbureau en Zorginstituut veel geïnvesteerd in informatievoorziening. Meer informatie vindt u op de websites van het Zorginstituut Nederland en Ketenbureau i-Sociaal Domein.

Via dit nieuwsbericht informeren we u als aanbieder over de belangrijke veranderingen.

A. VOW bericht (verzoek om wijziging iWmo317)
Binnen iWmo 3.0 is het mogelijk om vanaf 1.1.2021 een verzoek om wijziging in te sturen, een VOW (zgn 317 bericht) . Dit is een verzoek van een aanbieder aan een gemeente om een toewijzing ongewijzigd te laten, te wijzigen of toe te voegen. Het betreft een verzoek dat voortkomt uit een lopend traject van zorglevering, omdat er een aanleiding is om aanpassingen te doen.
Echter, vooralsnog kan alleen de client of zijn vertegenwoordiger bij de gemeente een verzoek om wijziging van de zorgvraag indienen. De gemeente Deventer houdt dan ook de huidige werkwijze aan waarbij een client zich bij Team toegang meldt voor een wijziging. 317 berichten worden niet in behandeling genomen. Wij verzoeken u geen gebruik te maken van iWmo 317 / VOW bericht .
Mocht dit proces in de toekomst wijzigen en wij besluiten verzoeken om wijzigingen wel te laten verlopen via de aanbieder, dan zullen wij dit tijdig met u communiceren.

B Nieuwe wijze van declaratie
Per 1-1-2021 is er een nieuw bericht voor het declareren van zorg en ondersteuning. Houdt u hierbij rekening met het volgende:

  • Alle zorg en ondersteuning verleend voor 1-1-2021 wordt gedeclareerd/gefactureerd met de oude processen (berichtenpaar 303/304, Declaratie). Dit kan tot eind 2021.
  • Alle zorg en ondersteuning verleend op of na 1-1-2021 wordt gedeclareerd met het nieuwe declaratieproces (berichten 323 en 325).
  • Wij hebben met elkaar afgesproken dat er alleen gedeclareerd wordt wat er ook daadwerkelijk geleverd is en daarmee zien we de afgegeven toewijzingen als inspanningsgericht. Voor 2021 zal dit niet anders worden. Ook dan factureert u alleen datgene wat er daadwerkelijk geleverd is.
  • U factureert per maand. Lees meer over het declaratieproces in de handreiking

C. Freeze-periode berichtenverkeer
De volgende data hierin zijn van belang voor de aanbieders:

Maandag 21 december 2020 23.00 uur. Alle beschikbare declaratieberichten zijn verstuurd. Vanaf dit moment graag geen 303 berichten meer versturen.

  • Woensdag 30 december voor 17.00 uur. Alle beschikbare 'heenberichten' zijn verstuurd door de aanbieders 315 305 307. Vanaf dit moment kunnen er geen 'heenberichten' meer worden verzonden.
  • Donderdag 31 december voor 13.00 uur. Alle retourberichten 302 berichten zijn verzonden door de aanbieder. Vanaf dit moment ligt het volledige berichtenverkeer stil.
  • Donderdag 31 december 2020 in de periode van 14.00 - 23.00 uur. Alle berichten die op het portaal van VECOZO staan, zijn ingelezen in de systemen.
  • Vanaf 4 januari 13.00 uur is er weer berichtenverkeer mogelijk. iWMO 3.0 gaat live!

D. Problemen?
Ervaart u problemen met de ontvangst, verzending of verwerken van berichten vanaf 4 januari 2021? Neem dan contact op met VECOZO:

  • Support VECOZO (werking certificaten en diensten): via telefoon (013) 462 56 41, of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.    
  • Voor inhoudelijke en administratieve vragen: mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Website VECOZO: www.vecozo.nl/over-ons/contact 

 

Op de hoogte blijven

Samenwerking tussen: 

deventer         olst wijhe