Goede voorbereiding is belangrijk. Een continuïteitsplan helpt u hierbij.

Zorgcontinuïteit in balans is een praktische tool die zorgorganisaties een handvat biedt voor operationele planvorming voor het continueren van de zorg bij een grootschalig incident. De tool is uitgebracht door GGD GHOR Nederland en wordt ondersteund door de regionale GHOR bureaus. Bekijk het denkkader Coronavirus voor zorginstellingen van het instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement.

Dringende oproep aan u

Aan alle aanbieders, dus ook aanbieders die ondersteunen bij de daginvulling, vragen wij om een vinger aan de pols te houden. Bel minimaal elke week uw cliënten en houd een praatje. We willen voorkomen dat mensen zich alleen gaan voelen of dat de omgeving overbelast raakt. Deze telefonische contacten, de daadwerkelijke contactmomenten, zijn declarabel conform de indicatie van de cliënt. Op het moment dat u geen contact meer krijgt of u zich zorgen maakt, dan verzoeken wij u contact op te nemen met het betreffende sociaal teamlid.

Vragen die wij nu aan u hebben?

Als gemeente willen wij graag weten om welke personen wij ons zorgen moeten maken omdat deze niet meer hun reguliere ondersteuning ontvangen. Welk beleid voert u vanwege het coronavirus? Wat doet u nog wel en wat niet meer?

Wij verzoeken u om een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met deze informatie. (Heeft u ons al een mail gestuurd met deze informatie dan is uiteraard dit niet opnieuw nodig.)

Wat is declarabel?

In de overeenkomst tussen de gemeente en de zorgaanbieders is afgesproken dat ook niet face to face contact declarabel is. Dit betekent dat telefonisch contact, whatsapp, skypen declarabel zijn. Het gaat uiteraard wel om de daadwerkelijk tijd waarmee op deze manier contact is geweest met de cliënt, dus niet simpelweg de uren van de indicatie.

No show valt niet onder declarabele tijd

Het is Contractant toegestaan in het geval van no show van de cliënt deze kosten rechtstreeks door te belasten aan cliënt of na melding binnen 24 uur bij de Toegang/gemeentelijke administratie per CAK periode voor maximaal 1 eenheid per maatwerkvoorziening per cliënt door te belasten aan desbetreffende individuele Gemeente.

De aanbieder dient daartoe vooraf contact op te nemen alvorens een niet geleverd eenheid declarabel is.

Nieuwe initiatieven voor uw cliënten:

  • Vanuit Raster is er een facebook initiatief Coronahulp Deventer, http://bit.ly/2QhvWRC.
  • de website www.betermetjeburen.nl.Op deze site kunnen mensen eventueel met begeleiding (telefonisch) hulpvragen plaatsen. Het kan gaan om een boodschapje doen of telefonisch het hart luchten over Corona of iets anders. Beter met je Buren is laagdrempelig en kan er voor zorgen dat bewoners in contact blijven met elkaar (daarbij gelden uiteraard de RIVM voorschriften).

Op de hoogte blijven

Samenwerking tussen: 

deventer         olst wijhe